Stel ik bouw een luxe boomhut in mijn tuin, in de boom, word dit dan gezien als extra woonruimte en mag dit?

Stel: Ik heb een grote boom in mijn tuin, waar een enorme boomhut in past. Ik maak hem extra lux met, een bed koelkast tv/laptop wc en douche. Ik leg er elektra aan, ik isoleer hem en zorg dat er verwarming is. Dan zou je er in principe in kunnen wonen. Mag dit?

Ik kwam op deze vraag door:
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/samenleving/legaal-boom-hut-tuin-bouwen.452355
En dan het antwoord van Sentla

10 jaar geleden
in: Wetgeving
9.5K
Antoni
10 jaar geleden
Is het niet zo dat alle officiële woonruimte geregistreerd is bij het Kadaster, en dit ook moet zijn? Zo lang je luxe boomhut niet geregistreerd is of wordt bij het Kadaster, lijkt het mij geen officiële (extra) woonruimte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is het verschil met een garage of schuur zo opknappen dat je er iemand in kunt laten wonen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je iets nieuws bouwt. Overigens mag je van een garage ook niet zomaar een woning maken.
Antoni
10 jaar geleden
Een link naar die vraag heeft de vraagstelster bij de beschrijving van haar vraag vermeld. Door jouw vraag kwam zij op haar vraag, kdg!

Het beste antwoord

Bouwen is in Nederland vrijwel altijd omgevingsvergunningplichtig. Ik zie niet waarom dat voor een boomhut anders zou moeten zijn. Zeker als het om een (semi-)permanent bouwwerk gaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat Sentla er al jaren een heeft staan zegt overigens niets. Een boomhut voor kinderen zal probleemloos blijven bestaan, en is in die zin waarschijnlijk ook geen bouwwerk. Een speelhuisje of hondenhok in de tuin mogen ook.

Toegevoegd na 4 minuten:
Volgens omgevingsloket is zelfs het plaatsen van een caravan vergunningsplichtig:

U hebt de check gedaan voor Tent, (sta)caravan, kampeerauto of trekkershut plaatsen. De uitkomst hiervan is:
Bouwen: Omgevingsvergunningplichtig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Elke gemeente heeft hieromtrent een klaar en duidelijk reglement.
Dat reglement kan gaan van gedoogbeleid (= oogluikend toegstaan zolang de buren niet protesteren) tot extreme regelgeving omtrent materiaal, grootte afstand tot het volgende huis enz.

Mij lijkt het bovendien heel erg logisch dat de boomhut geen schending van de privacy van de buren tot gevolg mag hebben.

Praat er eerst eens met jullie buren over en als die er geen bezwaar tegen hebben dan heb je die geruststelling reeds.

Toch zou ik aanraden om daarnaast ook per email of telefonisch contact op te nemen met jouw stads- of gemeentebestuur.
Dan weet je zeker aan welke regels jullie je in jullie buurt dienen te houden en als je je daar dan ook aan houdt dan kunnen jullie tenminste met een gerust hart van jullie boomhut genieten.
Er van uitgaande dat je degelijke materialen gebruikt en degelijke aanhechtingspunten voorziet hé ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Bovenstaande is het antwoord wat GerdaMaria gaf op de zelfde pagina als Sentla
deze is het meest van toepassing op jou vraag